Energie: een vanzelfsprekendheid die steeds minder vanzelfsprekend moet worden. Niet de energielevering zelf; die moet uiteraard gewoon doorgaan. Maar de marketeers willen dat we erover nadenken, het beleven, het gevoel ervaren.

En dat is terecht. De liberalisering is in volle gang en er moeten klanten worden geworven en behouden. Voor producten die sterk vergelijkbaar zijn met hypotheken. Geldschieters zijn er immers genoeg en het geld is overal gelijk. De voorwaarden en mogelijkheden (looptijd, vaste rente of niet, etc.) vormen het uiteindelijke product dat de interesse van de klant moet wekken. Het instapmoment bepaalt echter in belangrijke mate de prijs.

Zo ook bij electriciteit. Het moment van de offerte is maatgevend voor het prijsniveau. Differentiatie voor verschillende seizoenen en verschillende uren van de dag bepalen de uiteindelijke opbouw van de nota. Die nota is uiteindelijk het enige product, een papieren product. De stroom is overal gelijk, een commodity.

Het voordeel hiervan is dat klanten inderdaad gewoon kunnen overstappen naar een andere partij. En als die haar werk niet goed doet (servicegerichtheid, nauwkeurigheid) dan kan men gewoon weer verder. Een overstap op grond van netwerkstoringen helpt echter niet: de klant houdt dezelfde netbeheerder.

Wilt u uw klanten bereiken? Of overziet u de verschillen tussen de aanbieders niet? Wellicht kan ik u dan helpen. Dan kunt u mijn kijk op dienstverlening lezen, mijn CV bekijken of contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet,

Rob Kouwenberg
  Cow-n-berg Logo